Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
EKOHEL Sp. z o.o.

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

2024.02.28 sprawozdanie zarządu z działalności Spółki EKOHEL w roku 2023

Hel, 28 lutego 2024 roku

 

SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI EKOHEL SPÓŁKA Z O.O.
W ROKU 2023

 

  1. PODSTAWOWE DANE SPÓŁKI.

Spółka EKOHEL Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Helu (zwana w dalszej części sprawozdania Spółką), powstała na mocy Umowy Spółki z dnia 22 listopada 2019 roku, sporządzonej przez notariusza Tomasza Webera – repetytorium A nr 7731/2019.

1 kwietnia 2019 roku nastąpiło przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego pod nazwą Zespół Zakładów Obsługi Miasta w Helu, w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością działającą pod firmą EKOHEL Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka w wyniku przekształcenia wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego.

Spółka została zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem 0000817597, prowadzonym przez Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.

 

  1. ORGANY SPÓŁKI.

W założycielskim akcie notarialnym Spółki z dnia 22 listopada 2019 roku wyznaczono pierwszy jednoosobowy skład Zarządu Spółki w osobie Marka Dykty – prezesa zarządu. Kadencja zarządu trwa 5 lat, od dnia powołania do 21 listopada 2024 roku. W roku sprawozdawczym nie dokonywano zmian personalnych w składzie Zarządu Spółki.

W roku 2023 nie dokonywano zmian w składzie osobowym  Rady Nadzorczej Spółki. Skład Rady Nadzorczej Spółki: Mariusz Wojciech Rubaszewski – przewodniczący, Katarzyna Golińska – członek, Tomasz Marek Tuturusz – członek.

Funkcję Zgromadzenia Wspólników spółki pełni Burmistrz Helu.

 

  1. STRUKTURA KAPITAŁOWA SPÓŁKI.

31 grudnia 2023 roku kapitał zakładowy Spółki wyniósł 25.264.100,00 złotych (słownie: dwadzieścia pięć milionów dwieście sześćdziesiąt cztery tysiące sto złotych 00/100) i dzieli się na 252.641 (słownie: dwieście pięćdziesiąt dwa tysiące sześćset czterdzieści jeden) udziałów po 100,00 złotych każdy.

W roku sprawozdawczym nie dokonywano zmian w wysokości kapitału zakładowego.

Stuprocentowy udział w kapitale zakładowym Spółki posiada Gmina Miejska Hel, którą reprezentuje Mirosław Wądołowski Burmistrz Helu, na podstawie zaświadczenia Miejskiej Komisji Wyborczej w Helu z dnia 4 listopada 2018 roku.

 

  1. SYTUACJA KADROWA SPÓŁKI. BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY.

31 grudnia 2023 roku Spółka zatrudniała na podstawie umów o pracę 39 osób. Struktura zatrudnienia stanowi załącznik nr 1 do niniejszego sprawozdania. W 2023 roku firma zatrudniała 1 osobę na kontrakcie menedżerskim oraz 14 osób na podstawie umów cywilno-prawnych, tj.: członków rady nadzorczej Spółki, sezonowych pracowników wykonujących prace fizyczne, dotychczasowych pracowników etatowych, którzy przeszli na emeryturę oraz pracowników świadczących usługi branżowe, np. hydrauliczne.

Pracownica zatrudniona na stanowisku inspektora ds. płac i księgowości przebywa na urlopie wychowawczym od czerwca 2022 roku. Planowany powrót do pracy to maj 2025 roku.

24 lutego 2023 roku pracownik zatrudniony na stanowisku pracownika fizycznego – grabarza rozpoczął długotrwałe zwolnienie lekarskie trwające 182 dni, po czym rozpoczął okres świadczenia rehabilitacyjnego. W dniu 11 grudnia 2023 roku na podstawie art. 53 §1 pkt 1 lit. B kodeksu pracy, z pracownikiem rozwiązano umowę.

12 czerwca 2023 roku, pracownik zatrudniony na stanowisku pracownika fizycznego rozpoczął długotrwałe zwolnienie lekarskie trwające 180 dni. 11 grudnia 2023 roku pracownik powrócił do pracy.

1 maja 2023 roku, na terenie Spółki doszło do zdarzenia, w którym brał udział pracownik zatrudniony na stanowisku pracownika fizycznego – ładowacza. W godzinach porannych, wjeżdżając rowerem na teren Spółki, u pracownika doszło do nagłego zatrzymania krążenia. Pracownicy będący świadkami zdarzenia, wezwali pomoc oraz rozpoczęli działania mające na celu przywrócenie podstawowych funkcji życiowych. Po przyjeździe zespołu ratownictwa medycznego oraz przylocie lotniczego zespołu ratownictwa medycznego, udało się przywrócić funkcje życiowe, ale pracownik nie odzyskał świadomości. W skutek ww. zdarzenia, pomimo ciągłej hospitalizacji, pracownik zmarł 17 sierpnia 2023 roku. Zdarzenie to nie zostało zakwalifikowane jako wypadek
w pracy.

3 lipca 2023 roku, po kilkumiesięcznym urlopie bezpłatnym, wrócił do pracy pracownik zatrudniony na stanowisku pracownika fizycznego – kierowcy.

31 sierpnia 2023 roku Spółka zakończyła współpracę z pracownikiem zatrudnionym na stanowisku kierownika obiektów sportowych. Pracownik złożył podanie o rozwiązanie umowy za porozumieniem stron. W zawiązku z wakatem jaki powstał, 2 października 2023 roku zatrudniono na stanowisko specjalisty ds. obiektów sportowych nowego pracownika.

22 września 2023 roku, na emeryturę odszedł pracownik zatrudniony na stanowisku kierownika działu wodociągowo-kanalizacyjnego. W związku ze specyfiką pracy w dziale wodociągowo-kanalizacyjny zdecydowano o zatrudnieniu ww. pracownika na podstawie umowy cywilno-prawnej. W tym samym czasie na umowę zlecenia na stanowisku specjalisty ds. wodociągowych oraz stacji uzdatniania wody celem przyuczenia zatrudniono nowego pracownika. Pracownik ten odbył również praktyki doszkalające w Spółce w terminie od 6 listopada 2023 roku do 5 stycznia 2024 roku, na które był kierowany przez swojego dotychczasowego pracodawcę.

Od 25 września 2023 roku do dnia dzisiejszego na zwolnieniu przebywa jeden z pracowników fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy cywilno-prawnej.

20 listopada 2023 roku zwolnienie lekarskie rozpoczęła i przebywa do dnia dzisiejszego pracownica usług czystościowych,  która zatrudniona jest w Spółce na podstawie umowy o pracę w wymiarze ½ etatu. Zastępstwo za nią pełni pracownik zatrudniony na podstawie umowie zlecenie w dziale usług komunalnych.

28 listopada 2023 roku podczas pracy w terenie, pracownik zatrudniony na stanowisku specjalisty ds. obiektów komunalnych, uległ wypadkowi w pracy i przebywał na zwolnieniu lekarskim do stycznia 2024 roku.

Z faktem wpłynięcia do firmy pisma o rozwiązanie umowy w związku z przejściem na emeryturę jednego z pracowników fizycznych – kierowców, 2 grudnia 2023 roku zatrudniono na stanowisko pracownika fizycznego – kierowcę, nowego pracownika.

W okresie sprawozdawczym, w celu ujednolicenia dokumentacji kadrowej wprowadzono do stosowania nowy regulamin pracy dla pracowników Spółki.  Dodatkowo, w związku ze zmianami w kodeksie pracy wprowadzono do stosowania regulamin pracy zdalnej oraz kontroli trzeźwości pracowników Spółki. Istotnym elementem działań było również wprowadzenie nowego regulaminu wynagradzania pracowników, co miało miejsce w czerwcu 2023 roku. Zabieg ten był konieczny w związku z przejściem z zakładu budżetowego na spółkę komunalną oraz różnymi kryteriami wynagradzania pracowników. Pracownicy, którzy przeszli do Spółki wraz z przekształceniem zakładu zatrudnieni są na tzw. starych zasadach, które obowiązywały w zakładzie budżetowym, natomiast pracownicy zatrudnieni w późniejszym okresie, zatrudnieni są na tzw. nowych zasadach. Nowy regulamin wynagradzania reguluje te różnice w sposób przejrzysty.

W roku sprawozdawczym dokonano korekty struktury organizacyjnej Spółki. Zlikwidowano stanowisko kierownika pionu administracji i finansów, a zastąpiono je stanowiskami kierownika pionu administracji oraz dyrektora wykonawczego. Rozwiązanie to pomogło usprawnić pracę w Spółce poprzez zrównoważenie zarządzania poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Spółki. 

W celu zapewnienia możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych, wiedzy i doświadczenia pracowników administracyjnych i fizycznych Spółki, w roku sprawozdawczym zrealizowano (odpłatne i darmowe) szkolenia, które obejmowały zagadnienia z zakresu:

  1. zadania gminy w zakresie nieczystości płynnych;
  2. zarządzanie cmentarzami komunalnymi;
  3. wprowadzenie KSEF;
  4. bezpieczeństwa i higieny pracy;
  5. ochrony danych osobowych.

Ponadto, pracownicy Spółki wzięli udział w panelach i szkoleniach organizowanych w trakcie Pomorskiego Forum Wodociągowego. Zrealizowano również szkolenia elektroenergetyczne w ramach podnoszenia kwalifikacji E1+D1.

W roku 2023 podjęto współpracę z firmą zajmującą się bezpieczeństwem i higieną pracy. Przeprowadzono audyt związany z BHP i wprowadzono nową ocenę ryzyka zawodowego dla poszczególnych stanowisk oraz ocenę ryzyka zawodowego dla stanowisk narażonych na działanie czynników biologicznych. Uaktualniono do obowiązujących przepisów instrukcje BHP oraz zapoznano z nimi wszystkich pracowników Spółki.

Dodatkowo, w celu podnoszenia świadomości pracowników Spółki, wprowadzono program „Dbam o zdrowie”. Celem programu jest promocja zdrowia, podniesienie poziomu aktywności fizycznej, poprawa sposobu żywienia, a także zachęcenie do rezygnacji z używek.  W październiku 2023 roku odbyło się spotkanie mające uświadomić jak bardzo destrukcyjny i nieodwracalny w skutkach jest alkoholizm. W listopadzie 2023 roku przedstawicielki Stowarzyszenia Amazonki przeprowadziły prelekcję z profilaktyki raka piersi oraz raka szyjki macicy. Spotkanie opierało się nie tylko na teorii, Panie opowiadały historie swoje oraz kobiet uczęszczających na cotygodniowe spotkania Stowarzyszenia. Na spotkaniu można było również nauczyć się jak praktycznie prowadzić samokontrolę piersi na przygotowanych specjalnie silikonowych modelach.

Prezes zarządu w październiku 2023 roku podjął naukę na rocznych studiach MBA – Zarządzanie Przedsiębiorstwem Wodociągowo – Kanalizacyjnym, które pozwolą na zdobycie praktycznej wiedzy z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstw wodociągowo– kanalizacyjnych i ich otoczenia prawnego, wiedzy o zasadach obowiązujących w realizacji zadań publicznych, a także niezbędnych działaniach, pozwalających prawidłowo je realizować. Studia opłacane są ze środków własnych prezesa zarządu i nie obciążają Spółki.

W budynku siedziby Spółki zakończono remont pomieszczeń socjalno-bytowych dla pracowników fizycznych spółki (szatnie, toalety, łazienka z prysznicem) oraz remont stołówki. Powiększono zaplecze socjalno-bytowe o pralnię i suszarnię ubrań, które wyposażono w pralkę i suszarkę, stojaki do suszenia ubrań, suszarkę elektryczną z nadmuchem do suszenia rękawic, butów, ubrań. Wyremontowaną stołówkę wyposażono w niezbędne urządzenia i wyposażenie oraz umeblowanie.

 

  1. PODSUMOWANIE DZIAŁALNOŚCI ZWIĄZANEJ Z INFRASTRUKTURĄ WODOCIĄGOWĄ.

W okresie sprawozdawczym, nie odnotowano przerw w dostawach wody do odbiorców. Prace serwisowe i konserwacyjne instalacji Stacji Uzdatniania Wody w Helu prowadzone były zgodnie z przyjętymi harmonogramami przeglądów i konserwacji.

W związku ze znacznym zużyciem jak i wiekiem instalacji uzdatniania wody oraz koniecznością zaplanowania modernizacji i wymiany poszczególnych elementów układu odpowiadającego za dostarczanie zdatnej do spożycia wody do odbiorców, konieczne było opracowanie koncepcji modernizacji systemów Stacji Uzdatniania Wody w Helu – wszczęto procedurę przygotowawczą do przeprowadzenia postępowania o udzielenia zamówienia w zakresie dotyczącym pierwszego etapu modernizacji.

W celu uszczelnienia systemu naliczania opłat za sprzedaż wody oraz odprowadzanie ścieków, w okresie sprawozdawczym kontynuowano prace związane z wymianą wodomierzy analogowych na zdalne. Dokonano wymiany 86 sztuk wodomierzy oraz zakupiono kolejne 170 sztuk. Planowany termin zakończenia wszystkich prac związanych z tym aspektem działalności Spółki, to rok 2025.

Spółka przeprowadziła postępowanie pn. „Dostawa instalacji podnoszenia ciśnienia na stacji uzdatniania wody w Helu”. Realizacja zamówienia nastąpi w pierwszym kwartale 2024 roku. Dzięki realizacji zamówienia zostanie zmodernizowana część pompowa, zmieniona zostanie zasada działania układu pomp, a same pompy zostaną wymienione na nowe i będą współpracowały z falownikami, wymieniona zostanie armatura: zawory, przepustnice oraz kolektory.  Układ automatyki i sterowania układem pompowym zostanie zmieniony i wykonany tak, aby służył
do regulacji i monitorowania układem ciśnienia w sieci wodociągowej zasilanej przez SUW. Zmodernizowany zostanie również program do automatycznego sterowania pracą ujęcia.

W okresie od 13 września 2023 roku do 16 października 2023 roku, w związku z wykryciem bakterii grupy coli w próbkach wody pobieranej przez Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny w Pucku, woda z wodociągu miejskiego nie była zdatna do spożycia przez ludzi. Szczegółowa informacja w przedmiotowej sprawie została zawarta w dokumencie z 24 października 2023 roku, który stanowi załącznik do niniejszego sprawozdania.

W roku sprawozdawczym wydobycie wody surowej ze studni wyniosło 232.876,00 m3. Do odbiorców po uzdatnianiu przesłano 225.281,00 m3. Różnica wynosząca 7.595,00 m3 powstała  poprzez zużycie części wody surowej na cele własne (technologiczne) stacji uzdatniania. Sprzedaż wody wyniosła 197.246,00 m3. Różnica wynosząca 28.035,00 m3 powstała w wyniku straty na sieci, m.in. przez wycieki z sieci (od czasu wystąpienia awarii do momentu jej usunięcia), pobór nieopomiarowany,  płukanie sieci w celu usunięcia zanieczyszczeń.

 

  1. PODSUMOWANIE DZIAŁALNOŚCI  ZWIĄZANEJ Z INFRASTRUKTURĄ KANALIZACYJNĄ.

W 2023 roku w Miejskiej Oczyszczalni Ścieków w Helu, przeprowadzono szereg remontów i napraw tak, by utrzymać nieprzerwaną pracę oczyszczalni ścieków oraz utrzymać parametry ścieków wynikające z pozwolenia wodnoprawnego. W bioreaktorze nr 1 przeprowadzono remont pompy recyrkulacyjnej oraz kapitalny remont przekładni zgarniacza. Wymieniono zasuwy nożowe spustu osadu, zregenerowano zasuwy służące do regulacji napływu ścieków do bioreaktorów. Wykonano remont rusztu napowietrzającego – usunięto pęknięte dyfuzory oraz zamontowano nowe, wymieniono membrany oraz armaturę na instalacji napowietrzającej, dodano dodatkowe napowietrzacze rurowe w celu zwiększenia powierzchni natleniającej, zespawano pęknięcie w korycie odpływowym ścieku oczyszczonego. Zakupiono pompę do głównej przepompowni ścieków w oczyszczalni. Przepompownia pośrednia co do zasady powinna być wyposażona w trzy pompy, z czego jedna pełni funkcję rezerwową. Zakupiono pompę do przepompowni PW3 przy ul. Sikorskiego, w miejsce uszkodzonej, której remont był nieopłacalny.

Wyremontowano przepompownię ścieków PS3 przy ul. Kuracyjnej. W ramach remontu zakupiono dwie pompy wraz ze stopą sprzęgającą w miejsce dwóch 25 letnich jednostek, wymieniono orurowanie i drabinkę, tak by można było bezpiecznie prowadzić prace serwisowe.

Wyremontowano przepompownię tzw. Fabryka Lodu, zakupiono nową pompę, wraz z prowadnicami i armaturą odcinającą, przepompownię włączono do monitoringu wizyjnego.

Priorytetową inwestycją zrealizowaną w pierwszym półroczu 2023 roku, związaną z koniecznością optymalizacji kosztów zakupu energii elektrycznej wykorzystywanej w procesach technologicznych oczyszczania ścieków, była realizacja zadania dotyczącego budowy, uruchomienia i podłączenia do sieci instalacji fotowoltaicznej o mocy znamionowej wynoszącej 25,38 kWp. W lipca 2023 roku instalacja wytworzyła 16,5 MWh energii elektrycznej.

W związku z pojawiającymi się problemami ze stabilnością pracy systemu do sterowania pracą urządzeń w Miejskiej Oczyszczalni Ścieków w Helu, w okresie sprawozdawczym rozpoczęto przegląd, naprawę i modernizację systemu sterowania i monitoringu pracy oczyszczalni.
W pierwszym etapie dokonano przeglądu i naprawy systemu sterowania bioreaktorem nr 1 oraz dmuchawami. Prace te były konieczne do wykonania w celu uniknięcia awarii krytycznych, które mogą się wydarzyć w przeszło dwudziestoletnich elementach systemu oczyszczania ścieków.

W 2023 roku, w związku z koniecznością dostosowania budynku wielofunkcyjnego Miejskiej Oczyszczalni Ścieków w Helu do obecnie obowiązujących przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, ukończono remont węzłów sanitarnych oraz pomieszczenia szatni. Ponadto, dokonano wymiany punktów świetlnych na energooszczędne LED.

W całym procesie oczyszczania ścieków najbardziej energochłonnym etapem jest napowietrzanie ścieków. Wypożyczone dwie dmuchawy do napowietrzania ścieków zapewniły utrzymanie parametrów wymaganych pozwoleniem wodnoprawnym i jednoczesne zmniejszenie zużycia energii elektrycznej. Dzięki temu obniżono zużycie energii elektrycznej w stosunku do poprzednich lat o około 92 000 kW energii elektrycznej. Kolejnym krokiem było zawarcie umowy na dostawę energii elektrycznej z firmą Energa Obrót w grudniu 2022 r. Dało to możliwość korzystania z mechanizmu osłonowego gwarantującego firmom z sektora MŚP niższy pułap cen energii. Było to możliwe dzięki uruchomieniu własnej stacji transformatorowej i odłączeniu od zasilania „wojskowego”. Inwestycje poczynione w całym 2022 roku miały odzwierciedlenie w zużyciu energii elektrycznej w 2023 roku. Było ono niższe w stosunku do 2022 r. o 100 000 kW, co przy średniej cenie zakupu 1 kW energii równej 1,00 zł dało blisko 100 000 zł oszczędności. Gdyby inwestycje nie były poczynione cena zakupu energii elektrycznej od „wojska” w 2023 roku wynosiłaby 2,7 zł/kW.

W celu utrzymania pełnej sprawności technicznej i funkcjonalnej sieci oraz przepompowni ścieków, przeprowadzono czyszczenie pięciu przepompowni ściekowych oraz kanalizacji sanitarnej. Wyczyszczono 2 900 mb kanalizacji. W sieci kanalizacyjnej dochodziło do kilku lokalnych zatorów, spowodowanych najczęściej wrzucaniem do odpływów kanalizacyjnych resztek żywności oraz odpadów wytwarzanych w czasie przetwarzania żywności w restauracjach – najczęstszym miejscem występowania zatorów jest odcinek kanalizacji przy ul. Maszopów oraz między ulicą Bałtycką a Kuracyjną.

W  2023 roku oczyszczono 364 tys. m3 ścieków, w wyniku eksploatacji oczyszczalni ścieków wytworzono 15,5 tony skratek, 32,82 tony zawartości piaskowników oraz 405 ton osadu ściekowego.

 

  1. PODSUMOWANIE DZIAŁALNOŚCI ADMINISTRACYJNEJ W ZAKRESIE DOTYCZĄCYM INFRASTRUKTURY WODOCIĄGOWEJ I KANALIZACYJNEJ.

14 kwietnia 2023 roku Spółka uzyskała pozwolenie wodnoprawne na pobór wód podziemnych na kolejne 10 lat, nr decyzji GD.ZUZ.3.4210.802.2022.KT.

12 października 2023 roku Spółka uzyskała pozwolenie wodnoprawne na odprowadzanie ścieków na kolejne 10 lat, nr decyzji GD.ZUZ.3.4211.10.2020.AO.

Biorąc pod uwagę aspekty makroekonomiczne, takie jak wzrost cen sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej, wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz postępujący proces trwałego wzrostu ogólnego poziomu cen w gospodarce krajowej, zaszła konieczność ponownego przeszacowania wartości cen i stawek za sprzedaż wody i odprowadzanie ścieków określonych w Decyzji Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku nr GD.RZT.70. 384.219.2022/D1.JM z dnia 22 kwietnia 2022 roku w sprawie wniosku o zatwierdzenie taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Gminy Miasta Hel na okres 3 lat. Wniosek o zmianę obowiązującej taryfy wraz z aktualizacją danych ekonomicznych i finansowych Spółki został opracowany w pierwszym półroczu 2023 roku. Jego złożenie i wszczęcie postępowania administracyjnego, nastąpiło w sierpniu 2023 roku.

 

  1. PODSUMOWANIE DZIAŁALNOŚCI ZWIĄZANEJ Z ADMINISTROWANIEM KANALIZACJĄ OPADOWĄ I ROZTOPOWĄ.

W roku 2023 Spółka realizowała zadania związane z administrowaniem siecią kanalizacji opadowej i roztopowej na podstawie umowy nr EKO/7/2023 z dnia 30 grudnia 2022 roku. Umowa ta w sposób kompletny i rzeczowy określa zakres obowiązków, czynności i odpowiedzialności Spółki w związku z wykonaniem zadań związanych z utrzymaniem w należytym stanie technicznym i funkcjonalnym sieci kanalizacji opadowej i roztopowej zlokalizowanej z zurbanizowanej części Gminy Miejskiej Hel.

W ramach ww. umowy, w okresie sprawozdawczym Spółka realizowała niżej wyszczególnione zadania:

  1. monitorowanie stanu pracy urządzeń stanowiących wyposażenie przepompowni wód opadowych i roztopowych;
  2. podejmowanie działań mających na celu przywrócenie pełnej sprawności technicznej instalacji w przypadku wystąpienia awarii technicznych;
  3. monitorowanie drożności urządzeń odwadniających oraz oczyszczających;
  4. zlecanie badań eksploatacyjnych instalacji oraz urządzeń stanowiących wyposażenie przepompowni wód opadowych i roztopowych;
  5. przeprowadzanie przeglądów i konserwacji systemu monitoringu i wizualizacji przepompowni wód opadowych i roztopowych oraz aktualizacja bieżąca oprogramowania;
  6. utrzymanie porządku i czystości w obrębie przepompowni wód opadowych i roztopowych;
  7. czyszczenie całej sieci wraz ze studniami i przyłączami.

Lokalizacja przepompowni wód opadowych i roztopowych:

  1. przy ul. Dworcowej;
  2. przy ul. Rybackiej (przepompownia sztormowa);
  3. przy ul. Kaszubskiej;
  4. przy ul. adm. W. Steyera;
  5. przy ul. Bulwar Nadmorski;
  6. przy ul. Bulwar Nadmorski (przepompownia sztormowa).

W ramach administrowania siecią kanalizacji deszczowej przeprowadzono czyszczenie piaskowników, separatorów oraz przepompowni deszczowych przy ulicy Bocznej i Bulwar Nadmorski. Usunięto awarię na sieci kanalizacyjnej przy ulicy Morskiej. Wymieniono fragment pękniętego kolektora ściekowego.

Wykonano remont przepompowni wód deszczowych P1 przy ulicy Bocznej. W ramach remontu zlecono dostawę i montaż trzech zaworów zwrotnych oraz przebudowę rurociągów i naprawę stóp sprzęgających pomp. Koszty wykonania prac pokryte zostały z budżetu Gminy Miejskiej Hel i Spółki.

 

  1. PODSUMOWANIE DZIAŁALNOŚCI ZWIĄZANEJ Z ODBIOREM
    I ZAGOSPODAROWANIEM ODPADÓW KOMUNALNYCH.

W 2023 roku Spółka realizowała zadania związane z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych oraz od przedsiębiorców, firm, instytucji i nieruchomości niezamieszkałych zlokalizowanych na obszarze Gminy Miejskiej Hel na podstawie umowy konsorcjum zawartej pomiędzy Spółką, a liderem konsorcjum – Spółką Eko-Hel Bis Sp. z o.o.

W tym okresie 2023 r., Spółka odebrała i przekazała do zagospodarowania 1 086,9 tony odpadów komunalnych pochodzących z nieruchomości zamieszkałych oraz od przedsiębiorców, firm, instytucji i nieruchomości niezamieszkałych zlokalizowanych na obszarze Gminy Miejskiej Hel.

Kod odpadów

Rodzaj odpadów

[Mg]

20 03 01

Niesegregowane zmieszane odpady komunalne

1086,9

15 01 02

Opakowania z tworzyw sztucznych

186,08

15 01 07

Opakowania szklane

157,6

15 01 01

Opakowania z papieru

122,98

20 02 01

Odpady ulegające biodegradacji

192,84

W roku 2023, kontynuowano odbieranie od przedsiębiorców, firm, instytucji i nieruchomości niezamieszkałych zlokalizowanych na obszarze Gminy Miejskiej Hel selektywnie zbieranych odpadów w pojemnikach i workach tylko w wyznaczone dni, zgodnie z harmonogramem odbioru odpadów.

Zgodnie z obowiązującą uchwałą nr XLII/317/22 Rady Miasta Helu z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku w Gminie Miejskiej Hel, jedynie tworzywa sztuczne mogą być gromadzone w workach. Pozostałe odpady gromadzone w sposób selektywny, niezależnie, czy są wytwarzane przez mieszkańca Helu, czy przedsiębiorcę, muszą być gromadzone w odpowiednich pojemnikach zgodnie  z zapisami uchwały Rady Miasta Helu  z dnia 28 grudnia 2022 r., tylko odpady z tworzyw sztucznych są nadal zbierane w workach. W związku z ciągłym zainteresowaniem mieszkańców nabyciem, dzierżawą dodatkowych pojemników w odpowiedniej kolorystyce dostosowanej do wymogów Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska  z dnia 10 maja 2021 roku, dokonano zakupu 85 sztuk pojemników o objętości 120 l, 240 l, 1 100 l. Zakupiono również folię do oklejania pojemników w kolorze pomarańczowym, tak by po obklejeniu  spełniały wymóg dotyczący posiadania 30%  powierzchni w odpowiednim kolorze. W związku z zawartymi długoterminowymi i sezonowymi umowami dotyczącymi dzierżaw pojemników na odpady komunalne Spółka przekazała w dzierżawę 442 sztuki pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych (pojemnik 120 l – 173 szt.; pojemnik 240 l – 142 szt.; pojemnik 1 100 l – 127 szt.).

W okresie sprawozdawczym, Spółka dwukrotnie przeprowadzała zbiórkę odpadów wielkogabarytowych oraz elektroodpadów. Zbiórka ta umożliwiała nieodpłatne przekazanie odpadów z gospodarstw domowych dokonujących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – nie obejmuje odpadów wytwarzanych przez firmy, przedsiębiorstwa, instytucje oraz nieruchomości niezamieszkałe (niedokonujących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy).

Pierwsza zbiórka odpadów wielkogabarytowych oraz elektroodpadów miała miejsce 17 kwietnia 2023 roku. Kolejna zbiórka miała miejsce 10 październiku 2023 roku. W ich trakcie zebrano łącznie 37,08 ton odpadów wielkogabarytowych oraz 5,707 ton elektroodpadów.

 

  1. PODSUMOWANIE DZIAŁALNOŚCI ZWIĄZANEJ Z PROWADZENIEM PUNKTU SELEKTYWNEJ ZBIÓRKI ODPADÓW KOMUNALNYCH
    W GMINIE MIEJSKIEJ HEL.

W okresie sprawozdawczym, Spółka realizowała zadania związane z powierzeniem prowadzenia Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w miejscowości Hel na podstawie umowy nr EKO/9/2023 z dnia 30 grudnia 2022 roku.

Zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, właściciele nieruchomości zamieszkałych mogą, w ramach wniesionej do Gminy opłaty za gospodarowanie odpadami przekazywać nieodpłatnie odpady wielkogabarytowe – w ilości do 200 kilogramów, odpady gruzu w ilości 1,1 m3 na jedno gospodarstwo domowe w roku kalendarzowym. Ilość odpadów przyjętych do PSZOK i przekazanych do zagospodarowania jest następująca:

Kod odpadów

Rodzaj odpadów

[Mg]

Odpady biodegradowalne

20 02 01

10,800

Opakowania z tworzyw sztucznych

15 01 01

4,400

Opakowania z papieru

15 01 02

6,000

Opakowania szklane

15 01 07

1,200

Odpady wielkogabarytowe

20 03 07

69,960

Leki inne niż wymienione w 20 01 31

20 01 32

0,2098

Urządzenia zawierające freony

20 01 23*

3,679

Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki

20 01 35 *

1,323

Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35

20 01 36

1,186

Inne niewymienione frakcje zbierane w sposób selektywny; Odpady medyczne powstałe w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki

Ex 20 01 99

0,0140

Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów

17 01 01

250,880

Zużyte opony

16 01 03

2,8

W ramach współpracy z Eko-Hel Bis sp. z o.o. sukcesywnie utwardzany jest teren PSZOKu.

 

  1. PODSUMOWANIE DZIAŁALNOŚCI ZWIĄZANEJ Z LETNIM I ZIMOWYM OCZYSZCZANIEM MIASTA, OPRÓŻNIANIEM ŚMIETNICZEK ORAZ ZIMOWYM UTRZYMANIEM DRÓG.

W okresie sprawozdawczym, Spółka realizowała zadania związane z letnim i zimowym oczyszczaniem ulic, chodników, przystanków komunikacji miejskiej, parków miejskich, skwerów, ścieżki rowerowej oraz opróżnianiem śmietniczek miejskich na terenie Gminy Miejskiej Hel wraz z zimowym utrzymaniem dróg na podstawie umowy nr EKO/2/2023 z dnia 30 grudnia 2022 roku. Umowa ta w sposób kompleksowy i rzeczowy określa zakres obowiązków, czynności i odpowiedzialności Spółki w zakresie dotyczącym wykonywania zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku w mieście.

W ciągu całego roku, w zależności od panujących warunków atmosferycznych, pracownicy działu usług realizowali zadania w przedmiocie ręcznego oraz mechanicznego zamiatania ulic, chodników, przystanków komunikacji miejskiej, parków miejskich, skwerów i bulwaru nadmorskiego. Ponadto, co tydzień  dokonywano przejścia wszystkich pieszych ciągów komunikacyjnych w mieście w celu ręcznego zebrania odpadów leżących luzem. W okresie od czerwca do września niejednokrotnie zbieranie odpadów leżących luzem wykonywane były 2 lub 3 razy w tygodniu. Mechaniczne zamiatanie ulic i chodników realizowane jest sprzętem specjalistycznym przez mi,in. zamiatarkę Integra, która niestety nie jest już „pierwszej młodości” i przysparza nam duże problemy w zakresie utrzymania jej w sprawności technicznej.

W okresie od początku czerwca do końca września, bulwar nadmorski był sprzątany przez wszystkie dni tygodnia, a pracownicy rozpoczynali pracę o godzinie 4:00 - 5:00, aby do godziny 9:00 bulwar był posprzątany. Czynności te, łączone były także z podlewaniem roślinności na bulwarze.

W roku 2023, na terenie miasta Helu rozstawionych zostało około 270 pojemników przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych w przestrzeni miejskiej. Rodzaj, pojemność oraz miejsce ustawienia śmietniczek zostały określone na podstawie ilości gromadzonych odpadów w poszczególnych częściach miasta. Największa ich ilość została rozlokowana w głównych pieszych ciągach komunikacyjnych miasta, tj. Bulwar Nadmorski im. Kazimierza Demela, ulica Wiejska, Kuracyjna oraz Portowa. Pojemniki o pojemności 1100 oraz 660 litrów zostały rozstawione na terenie miasta jako dodatkowe śmietniczki, w których gromadzone są także odpady ze śmietniczek w pobliżu, jeśli w ciągu dnia śmietniczki zapełniają się i są opróżniane do dużych pojemników.

W celu poprawy estetyki przestrzeni miejskiej, w okresie sprawozdawczym realizowano zadnia dotyczące wymiany i renowacji miejskich koszy ulicznych. Pojemniki uszkodzone, wyeksploatowane i betonowe, były sukcesywnie wymieniane na śmietniczki wykonane z tworzyw sztucznych. Dokonano wymiany 27 wkładów aluminiowych do koszy rozstawionych w parku Kaszubskim – koszty zakupu zostały poniesione przez Gminę Miejską Hel.

W okresie od 1 stycznia 2023 roku do 31 grudnia 2023 roku, zrealizowano 197 odbiorów odpadów ze śmietniczek miejskich. Średni czas 1 cyklu odbioru to 5 godzin bez czasu potrzebnego na wywóz odpadów na „wysypisko”. Spółka odebrała i przekazała do zagospodarowania 173 tony odpadów pochodzących ze śmietniczek miejskich oraz 6,54 tony tworzyw sztucznych. W okresie od początku 15 czerwca do 15 września odbiór odpadów wykonywany był codziennie od godziny 6:00, a w okresie wakacji, także od 5:00. Systematycznie sprzątano wiatę rowerową oraz teren wokół niej wraz z przyległym parkingiem.

W roku 2023, Spółka dokonała zakupów wyposażenia drobnego i sprzętu mającego bezpośredni wpływ na jakość świadczonych usług. Zakupiono, m.in.: systemowe akumulatorowe urządzenia do zamiatania mechanicznego i dmuchawy (wykorzystywane do sprzątania we wczesnych godzinach porannych bulwaru nadmorskiego), łopaty do odśnieżania, piaskarki ręczne, grabie, miotły, taczki, łopaty, szczotki do mechanicznego zamiatania i wiele innych. Zrealizowane zakupy w sposób znaczący wpłynęły na efektywność i standard świadczonych usług. Ponadto, przyczyniły się do optymalizacji czasu pracy pracowników Spółki, którzy wykonują zadania związane w utrzymaniem prawidłowej estetyki przestrzeni publicznej w miejscowości Hel.

Informacje w przedmiocie zimowego utrzymania dróg zawarto w raportach z przygotowania Spółki do sezonów zimowych 2022/2023 oraz 2023/2024. Stanowią one załączniki do niniejszego sprawozdania.

 

  1. PODSUMOWANIE DZIAŁALNOŚCI ZWIĄZANEJ Z UTRZYMANIEM ZIELENI MIEJSKIEJ.

W 2023 roku, Spółka realizowała zadania związane z utrzymaniem zieleni miejskiej na terenie Gminy Miejskiej Hel na podstawie umowy nr EKO/5/2023 z dnia 30 grudnia 2022 roku. Umowa ta w sposób kompletny i rzeczowy określa zakres obowiązków, czynności i odpowiedzialności Spółki w związku z wykonaniem zadań związanych z utrzymaniem w należytym stanie zieleni miejskiej w miejscowości Hel.

W 2023 roku przeprowadzono łącznie 10 cykli koszenia terenów zielonych, co oznacza realizacje prac na szacunkowej łącznej powierzchni wynoszącej 390.000,00 metrów kwadratowych. Intensyfikacja zadań dotyczących pielęgnacji trawników miała miejsce w miesiącach od maja do września, kiedy to zespół pracowników utrzymania zieleni miejskiej codziennie wykonywał prace związane z koszeniem traw. Ponadto, sukcesywnie i według potrzeb, realizowano zadania mające na celu utrzymanie trawników w należytym stanie zdrowotnym i wizualnym – wertykulacja i aeracja. Wykonano 4 cykle cięcia żywopłotów.

W miesiącach maj i czerwiec zakupiono nawozy specjalistyczne, z użyciem których użyźniano trawniki, drzewka, krzaki, żywopłoty i roślinność niskopienną. W związku z utrzymującą się długotrwałą suszą i brakiem jakichkolwiek opadów deszczu, w okresie od maja do połowy lipca przeprowadzono cotygodniowe działania dotyczące podlewania roślinności w mieście. Przy młodych drzewkach i nowonasadzonych, ustawiano zakupione worki nawadniające i wprowadzono program „Woda dla drzew”. W nowosadzonej zieleni - żywopłotu na terenie przepompowni deszczowej przy ul. Kaszubskiej, ułożono nawadnianie kropelkowe.

W pierwszym półroczu, Spółka dokonała zakupów inwestycyjnych wyposażenia i sprzętu mającego wpływ na jakość świadczonych usług w zakresie utrzymania zieleni miejskiej w Gminie Miejskiej Hel. Zakupiono, m.in. pompę do podlewania roślin, linie kroplujące, zraszacze wahadłowe, zraszacze oscylacyjne, narzędzia ogrodnicze. Zakupiono także korę sosnową i obrzeża ogrodowe.

Wokół drzewek niskopiennych w parku przy Pomniku poświęconym „Obrońcom Helu”, bulwarze nadmorskim oraz przy przepompowni deszczowej przy ul. Kaszubskiej, zamontowano obrzeża wraz z korą, które zabezpieczają drzewka przy koszeniu trawników oraz umożliwiają właściwe ich nawodnienie.

W okresie sprawozdawczym przeprowadzono nasadzenia kwiatów jednosezonowych, takich jak bratki, pelargonie, smagliczki skalne, lobelie, aksamitki oraz begonie w miejscach do tego przeznaczonych, m.in. w drewnianych kwietnikach w kształcie łodzi rozstawionych wzdłuż ulicy Wiejskiej, skwerze przy ulicy Leśnej, przy hali sportowej oraz w skrzynkach okiennych w hali.

W pierwszym półroczu przeprowadzono inwentaryzację roślinności wielosezonowej oraz przygotowano i zrealizowano plan przesadzeń krzewów, ziół i kwiatów. Celem zmiany miejsca porastania poszczególnych gatunków flory było dobranie właściwych warunków miejsca wegetacji, takich jak nasłonecznienie czy odpowiednie pH i wilgotność gleby. Poza podstawowymi czynnościami pielęgnacyjnymi, np. pieleniu, przycinaniu czy podlewaniu, realizowano dodatkowe zadania polegające na spulchnianiu i użyźnianiu gleby w obrębie roślin, nawożenia drzew nasadzonych w okresie ostatnich 7 lat. Ponadto, przeprowadzono cięcia pielęgnacyjne drzew porastających ulice Wiejską, Sikorskiego, Leśną, Steyera, Przybyszewskiego, Kapitańską, Park przy pomniku poświęconym Obrońcom Helu, Park Kaszubski Jana Myślisza, skwerek przy Urzędzie Miasta oraz Bulwar Nadmorski.

Wykonano cięcia odrostów drzew – do wysokości dwóch metrów od poziomu gruntu. W okresie styczeń – marzec, z uwagi na silne sztormy, pracownicy Spółki kilkukrotnie zajmowali się usuwaniem powalonych drzew i konarów.

Zakres prac związanych z ręcznym, mechanicznym i chemicznym pieleniem placów, skwerów oraz pieszych i jezdnych ciągów komunikacyjnych obejmował usuwanie chwastów, porostów, mchów, traw i wykwitów porastających wszystkie powierzchnie wykonanie  z różnego rodzaju kostek betonowych. Zaznaczyć należy, że w przypadku chemicznego pielenia, używano wyłącznie środków roślinobójczych dopuszczonych do użytku na terenach miejskich, posiadających wymagane prawem atesty i zezwolenia.

Całość sprzętu mechanicznego do koszenia trawników – traktorek, kosiarki pchane i kosy spalinowe, narzędzia do cięcia żywopłotów, dmuchawy, w 1 kwartale przeprowadzone miały naprawy bieżące i konserwacje, aby w okresie prac przy zieleni były w pełni sprawne.

W trakcie realizacji nowej inwestycji dotyczącej budowy skwerku rybackiego na Bulwarze Nadmorskim w Helu, Spółka dokonała zakupu i montażu systemu nawadniania roślinności posadzonej w obrębie projektu. Od jesieni do wiosny realizowano zbieranie liści z parków, trawników, skwerów oraz ulic i chodników.

W okresie sprawozdawczym, w ramach utrzymania terenów zielonych zebrano 54 tony odpadów ulegających biodegradacji.

 

  1. PODSUMOWANIE DZIAŁALNOŚCI ZWIĄZANEJ Z ADMINISTROWANIEM CMENTARZEM KOMUNALNYM W HELU.

W 2023 roku, realizowano zadania wynikające z umowy nr EKO/6/2023 z dnia 30 grudnia 2022 roku, zawartej pomiędzy Spółką, a Gminą Miejską Hel, w zakresie dotyczącym administrowania Cmentarzem Komunalnym w Helu. Umowa ta w sposób szczegółowy  i wyczerpujący określa zakres obowiązków, czynności i odpowiedzialności Spółki  w związku z wykonywaniem zadań dotyczących obsługi interesantów, prowadzenia dokumentacji dotyczącej osób pochowanych oraz utrzymania porządku i czystości na terenie cmentarza.

Zgodnie z przyjętym w Dziale Usług Komunalnych harmonogramem prac cyklicznych, raz w tygodniu dokonywano na terenie cmentarza prac porządkowych, które dotyczyły zamiatania alejek, wygrabiania poboczy, sprzątania wiaty przeznaczonej do gromadzenia odpadów komunalnych, przeglądu i segregacji zniczy przeznaczonych do ponownego wykorzystania, przeglądu narzędzi gospodarczych (na stojaku przy miejscu gromadzenia odpadów), koszenia poboczy i terenów niezagospodarowanych.

W celu pozyskania nowych miejsc grzebalnych, dokonano usunięcie ogrodzenia otaczającego grób pojedynczy zabierający 5 miejsc grzebalnych, wycięto roślinność niskopienną oraz usunięto systemy korzeniowe roślin. Przycięto krzewy wrastające w obręb przejść pieszych. Przeprowadzono prace naprawcze ogrodzenia od strony garaży polegające na spawaniu uszkodzonych elementów przęseł, wykonano niwelację dołów i zagłębień wraz z usunięciem części ogrodzenia i roślinności od strony Rodzinnych Ogródków Działkowych.

Dokonano wymiany uszkodzonego zaworu czerpalnego w postumencie do poboru wody. Wymieniono uszkodzony zamek w małej furtce.

W okresie sprawozdawczym, dokonano montażu nawodnienia kropelkowego roślinności porastającej mogiłę Obrońców Helu. Ponadto, dokonano naprawy uszkodzonego elementu monumentu – docięcie i montaż uszkodzonej płyty kamiennej. Dokonano również montażu instalacji pierwszej części sieci monitoringu wizyjnego (3 kamery) – sieć ta wpłynie na poprawę bezpieczeństwa osób przebywających na terenie nekropoli oraz wskaźnik kradzieży i dewastacji. Zamontowano studnię wodomierzową oraz wykonano nawiertki.

W roku 2023 dokonano aktualizacji projektu budowlanego dotyczącego budowy kolumbarium na terenie nowej części cmentarza. Starosta Powiatowy w Pucku wydał decyzję zatwierdzającą projekt zagospodarowania działki oraz projekt architektoniczno-budowlany udzielając jednocześnie pozwolenia na budowę kolumbarium o dwóch segmentach na terenie Cmentarza Komunalnego w Helu. Rozpoczęcie inwestycji nastąpi po pozyskaniu środków finansowych na ten cel.

W grudniu 2023 roku została zlecona aktualizacja mapy Cmentarza Komunalnego w Helu,  odświeżona mapa została umieszczona w programie Interaktywny Administrator Cmentarzy.

Wykonaliśmy prace przygotowawcze pod inwestycję pn.: „Rozbudowa Cmentarza  Komunalnego  w Helu” na terenie nieruchomości gruntowych niezabudowanych numer 737 oraz 36/1, obręb 0001 Hel. Był to zakres robót polegający na:

  1. wycięciu krzewów wzdłuż frontowego ogrodzenia;
  2. zebraniu, załadunku, wywozie i zagospodarowaniu odpadów komunalnych, budowlanych, pozostałości układów korzeniowych drzew znajdujących się na nieruchomości;
  3. usunięciu odkrytego gruzu, betonu i betonowych pozostałości zapór przeciwczołgowych
    (z użyciem koparki gąsiennicowej oraz ciągnika siodłowego);
  4. mechanicznym wyrównaniu całości terenu do poziomu fundamentów ogrodzenia oddzielającego projektowaną część cmentarza od części użytkowanej dotychczas.

Spółka, poza obowiązkami wynikającymi z zawartą z Gminą Miejską Hel umową, świadczy usługi obejmujące, m.in. przygotowanie miejsca pochówku (wykopanie i zakopanie grobu ziemnego), likwidacje pomników nagrobnych, poziomowanie pomników, układanie chodniczków wokół grobów, przycinanie roślin przy grobach.

W 2023 roku na terenie Cmentarza Komunalnego w Helu dokonano 28 pochówków zwłok ludzkich, w tym  17 tradycyjnych i 11 urnowych.

Na bieżąco prowadzone są aktualizacje wykazów grobów ziemnych mogących stanowić miejsca przeznaczone do ponownego pochówku zwłok ludzkich. Przygotowywane wykazy grobów nieopłaconych są publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Spółki, na profilach społecznościowych Spółki, w siedzibie Spółki oraz na tablicach informacyjnych umieszczonych na terenie Cmentarza Komunalnego w Helu. Ponadto, umieszczano tabliczki i oklejano taśmą nagrobki z informacją o konieczności dokonania opłat za zachowanie prawa do dysponowania grobem.

Zgodnie z zapisami Uchwały nr 0/12/2021 Zarządu Spółki EKOHEL SP. z o.o. z dnia 31 grudnia 2021 r. określającej procedury wykorzystania grobu do ponownego pochówku na Cmentarzu Komunalnym w Helu w październiku rozpoczęto roboty terenowe związane z przekształceniem nieopłaconych grobów ujętych w wykazie w miejsca przeznaczone do ponownego pochówku, zdemontowano 9 istniejących nagrobków i przeniesiono je w wyznaczone miejsce.

Spółka prowadzi ewidencję osób pochowanych na Cmentarzu Komunalnym w Helu w systemie GROBONET PRO. Adres witryny internetowej systemu:

https://hel.grobonet.com/grobonet/start.php

Poza funkcjami umożliwiającymi odnalezienie swoich bliskich w bazie osób pochowanych oraz zlokalizowanie ich grobu na dokładnej mapie cmentarza, dodano funkcje umożliwiające dokonywanie internetowych opłat za zachowanie prawa do dysponowania grobem, elektroniczną rejestrację dysponentów i opiekunów grobów,  usługę zlecania opieki nad grobem. Ponadto, do danych podstawowych dotyczących danego grobu (dane osób pochowanych, lokalizacja grobu na mapie cmentarza), dodano informację związaną z terminem upływu ważności opłaty za zachowanie prawa do dysponowania grobem. Funkcje te mają w założeniu ułatwić załatwianie spraw formalnych przez dysponentów grobów bez konieczności  osobistego stawiennictwa
w siedzibie Spółki.

W celu poprawy warunków pracy, do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa i higieny pracy” złożono wniosek o dofinansowanie zakupu nowych szalunków i podestów do wykonywania grobów ziemnych. Rozstrzygnięcie konkursu zakończyło się nie przyznaniem środków finansowych na ww. cel.

W okresie sprawozdawczym, z miejsca gromadzenia odpadów komunalnych zlokalizowanego na terenie Cmentarza Komunalnego w Helu, odebrano:

  1. 6,00 ton odpadów zmieszanych;
  2. 17,00 ton odpadów biodegradowalnych;
  3. 5,05 tony odpadów szklanych;
  4. 3,96 tony odpadów z tworzyw sztucznych.

Ilość wody pobranej z ujęć zlokalizowanych na terenie cmentarza, a przeznaczonych do podlewania roślinności, wynosi 421,00 m3.

 

  1. PODSUMOWANIE DZIAŁALNOŚCI ZWIĄZANEJ Z ZARZĄDZANIEM
    I ADMINISTROWANIEM MIEJSKĄ HALĄ SPORTOWO-WIDOWISKOWĄ
    W HELU.

W roku 2023 roku realizowano zadania dotyczące administrowania Miejską Halą Sportowo-Widowiskową w Helu na podstawie umowy numer EKO/1/2023 z dnia 30 grudnia 2023 roku, zawartą pomiędzy Spółką, a Gminą Miejską Hel. Dnia 3 stycznia 2023 roku, z uwagi na powierzenie trwałego zarządu nad obiektem Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Helu, w skład którego wchodzi obiekt Miejskiej Sali Gimnastycznej, podpisano aneks do ww. umowy – odstąpiono od administrowania przez Spółkę obiektem przyszkolnym.

Prace związane z okresowymi przeglądami i konserwacjami sprzętu wykorzystywanego w czasie zajęć sportowych jak i instalacji oraz sieci stanowiących wyposażenie obiektu, przeprowadzane były zgodnie z przyjętym harmonogramem przeglądów i konserwacji.

W okresie sprawozdawczym, w celu optymalizacji kosztów zużycia energii elektrycznej, wymieniono oświetlenie areny głównej oraz magazynu środków czystości z tradycyjnych żarówek na energooszczędne LED.

W celu ograniczenia ubytków ciepła z pomieszczenia recepcji, wykonano zabudowę prześwitu pomiędzy sufitem, a oszkleniem recepcji. Oprócz tego, przeprowadzono analizę sposobu ogrzewania obiektu, co skutkowało przejściem na system dwupiecowego podgrzewania ciepłej wody użytkowej oraz centralnego ogrzewania, wraz ze skróceniem czasu pracy wentylatorów nawiewowych. Wykonano również montaż modułu internetowego do obsługi pieców jak i licznika ciepłej wody użytkowej. Dodatkowo, wymieniono pompę obiegową, zaizolowano rury sytemu grzewczego oraz dokonano naprawy nagrzewnicy.

W pierwszym półroczu 2023 roku, w związku z koniecznością dostosowania budynku Miejskiej Hali Sportowo-Widowiskowej w Helu do obecnie obowiązujących przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, rozpoczęto audyt w zakresie przydatności i funkcjonalności poszczególnych pomieszczeń. Zgodnie z wynikami ww. audytu, planowana jest zmiana poszczególnych pomieszczeń, m.in. wyznaczenie pomieszczenia szatni, zaplecza socjalnego dla pracowników oraz magazynów środków czystości.

W związku z koniecznością aktualizacji dokumentacji technicznej dotyczącej obiektu, w marcu 2023 roku dokonano aktualizacji Instrukcji Bezpieczeństwa Pożarowego dla obiektu Miejskiej Hali Sportowo-Widowiskowej w Helu. Ponadto to, w kolejnych miesiącach przeprowadzono badania sprawności i działania systemu oświetlenia ewakuacyjne – uwagi zawarte w protokole pokontrolnym przekazano do właściciela obiektu.

Mając na uwadze aspekt ekonomiczny obiektu, w okresie poprzedzającym rozpoczęcie sezonu wakacyjnego, na dachu obiektu umieszczono neon informacyjny oraz przygotowano potykacze kierunkowe, w celu zwiększenia ilości klientów korzystających z usług obiektu i dodatkowych, które wprowadzono, tj. WC, pralnia i suszarnia oraz przechowalnia bagażu i sprzedaż gazu propan-butan oraz CO2. Ponadto, z właścicielami banerów reklamowych wiszących w obiekcie, zawarto roczne umowy w przedmiocie dzierżawy powierzchni reklamowej.

W związku z trwającą wojną na Ukrainie, na zlecenie Urzędu Miasta Helu, w okresie do końca lutego 2023 roku, w Miejskiej Hali Sportowo-Widowiskowej w Helu, utworzono i prowadzono punkt pralniczy. Uchodźcy wojenni mogli nieodpłatnie prać i suszyć swoje rzeczy.

W roku sprawozdawczym zakończono inwestycję dotyczącą rozbudowy klubu fitness. Jednocześnie realizowano remont dotychczas użytkowanych pomieszczeń klubu. Ww. zadania zostały zrealizowane przez Gminę Miejską Hel.

 

  1. PODSUMOWANIE DZIAŁALNOŚCI ZWIĄZANEJ Z ADMINISTROWANIEM LOKALAMI KOMUNALNYMI.

W okresie sprawozdawczym realizowano zadania dotyczące administrowania gminnymi lokalami komunalnymi zgodnie z umową numer EKO/4/2023 z dnia 30 grudnia 2022 roku, zawartą pomiędzy Spółką, a Gminą Miejską Hel. Nadrzędnym obowiązkiem Spółki było utrzymanie pełnej sprawności technicznej i funkcjonalnej poszczególnych lokali komunalnych oraz płynna i bezproblemowa obsługa interesantów.

Od stycznia do lipca 2023 roku, dokonano usunięcia awarii technicznych w budynku zlokalizowanym przy ul. Żeromskiego 12. Awarie te dotyczyły niedrożności wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej oraz wymiany uszkodzonych baterii łazienkowych. Ponadto, w budynku tym przeprowadzono prace modernizacyjne poszycia dachowego, których realizacja była konieczna z uwagi na występujące po każdych opadach deszczu przecieki i zacieki pojawiające się wewnątrz lokali mieszkalnych.

W 2023 roku, przeprowadzono liczne prace remontowe i modernizacyjne w budynku zlokalizowanym przy ul. Helskiej 22. Prace te obejmowały swoim zakresem remont generalny po pożarze jednego z lokali wraz z wykonaniem nowej instalacji elektrycznej, remont kolejnego lokalu wraz z wykonaniem przyłącza wody i odpływu kanalizacji, prace malarskie w trzech lokalach. Przeprowadzono remonty pomieszczeń wspólnych, tj. WC, prysznica, umywalni i kuchni. Przeprowadzono naprawy poszycia dachu wraz z naprawą orynnowania.

W pozostałych obiektach, w których znajdują się lokale stanowiące własność Gminy Miejskiej Hel, wykonano uszczelnienie dachu nieruchomości przy ul. Morskiej 5, zmodernizowano oświetlenie zewnętrze nieruchomości przy ul. Wiejskiej 70B oraz dokonano uszczelnienia dachu przy ul. Wiejskiej 79.

Komunalny zasób mieszkaniowy stanowiący własność Gminy Miejskiej Hel z podziałem na kategorii i opłaty:

Kategoria lokalu

Wyposażenie

Ilość lokali

Powierzchnia m2

Stawka czynszowa

kwota bazowa

V

łazienka, WC, CO, CWU

5

178,90

100 % - 1,65 zł

IV

łazienka, WC

7

259,81

80 % - 1,32 zł

III

WC

6

158,68

70 % - 1,16 zł

II

WC poza lokalem, ale w budynku

11

202,14

55 % - 0,91 zł

I

WC poza budynkiem

-

-

50 % - 0,82 zł

Socjalny

łazienka, WC, CO, CWU

1

28,90

50 % - 0,82 zł

Tymczasowe

łazienka, WC w lokalu,

kuchnia poza lokalem, ale w budynku

2

30,52

bez opłat

Tymczasowe

łazienka, WC, kuchnia wspólna - poza lokalem, ale w budynku

8

75,70

bez opłat

Razem

40

934,65

 

Wykaz nieruchomości komunalnego zasobu mieszkaniowego:

Lp.

ADRES
NIERUCHOMOŚCI

POWIERZCHNIA m2

LICZBA LOKALI MIESZKALNYCH

1

Wiejska 80B

30,86

2

2

Wiejska 79

19,80

1

3

Wiejska 72

82,99

2

4

Wiejska 70A

20,37

1

5

Wiejska 70B

29,21

1

6

 Wiejska 66

43,77

1

7

 Wiejska 17

66,34

2

8

 Morska 5

29,23

1

9

 Leśna 2

42,32

1

10

 Sikorskiego 13b

68,98

2

11

 Wiejska 47

52,56

2

12

 Żeromskiego 12

342,00

14

13

 Helska 22

106,22

10

Razem

934,65

40

 

Przy prezesie zarządu Spółki funkcjonuje stała komisja do spraw mieszkaniowych w składzie:

  1. sekretarz miasta Helu;
  2. kierownik MOPS-u;
  3. pracownik Spółki.

W całym okresie sprawozdawczym, do sekretariatu Spółki składane były wnioskio przydział lokalu mieszkalnego z z obu własnego Gminy Miejskiej Hel. Liczba osób oczekujących na mieszkania wynosi 15, a na zamianę 2. Liczba ta zmienia się ze względu na wymeldowania/zameldowania  się z/na pobytu stałego wnioskodawców oraz na nie uzupełnianie wniosków mieszkaniowych zgodnie z pkt 10 §19, Rozdział VI, uchwały Nr XVII/128/2004 Rady Miasta Helu z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Hel.

 

  1. PODSUMOWANIE DZIAŁALNOŚCI ZWIĄZANEJ Z ADMINISTROWANIEM BUDYNKIEM REMIZY OCHOTNICZEJ STRAŻY POŻARNEJ W HELU.

W okresie sprawozdawczym realizowano zadania zgodnie z postanowieniami umowy numer EKO/8/2023 z dnia 30 grudnia 2022, zawartej pomiędzy Spółką, a Gminą Miejską Hel. Nadrzędnym obowiązkiem Spółki było zapewnienie pełnej sprawności technicznej i funkcjonalnej nieruchomości wykorzystywanej przez Ochotniczą Straż Pożarną w Helu do magazynowania sprzętu technicznego i pojazdów wykorzystywanych w czasie działań ratowniczych i akcji ratowniczych.

W celu prawidłowej realizacji przedmiotu ww. umowy, w strukturze organizacyjnej Spółki wprowadzono zmianę polegającą na utworzeniu etatu – specjalisty ds. obiektów. Etat ten, potocznie nazywany etatem gospodarza remizy, pozwala na realizację zadań określonych w umowie dotyczącej administrowania budynkiem remizy Ochotniczej Straży Pożarnej w Helu.

W 2023 roku, zrealizowano szereg prac poprawiających walory wizualne budynku. Wypełniono ubytki elewacji ścian zewnętrznych, dokonano modernizacji schodów wejściowych do części socjalnej oraz zamontowano balustradę – w ramach zagospodarowania bulwaru nadmorskiego realizowanego przez Gminę Miejską Hel. Ponadto, przeprowadzono wymianę oświetlenia w części garażowej, z lamp świetlówkowych na energooszczędne oświetlenie LED, dokonano montażu oświetlenia zewnętrznego nad bramą garażową oraz od strony ulic Strażackiej i Morskiej. Oprócz tego, odtworzono powłoki malarskie ścian i sufitów w pomieszczeniu świetlicy jak i w celu poprawy szczelności obiektu, dokonano wymiany uszczelek we wszystkich oknach.

W okresie sprawozdawczym, dwukrotnie dokonywano naprawy zwory magnetycznej drzwi wejściowych do części garażowej budynku jak również wymieniono uszkodzoną pompę obiegową systemu centralnego ogrzewania obiektu.

27 marca 2023 roku, obiekt został skontrolowany przez przedstawiciela Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Pucku. Protokół pokontrolny nie wskazał poważnych uchybień czy nieprawidłowości.

 

  1. PROJEKTY UNIJNE.

W okresie sprawozdawczym, Spółka realizowała dwa projekty współfinansowane ze środków pochodzących z funduszy europejskich.

Pierwszy z nich dotyczył „Budowy skwerku rybackiego na Bulwarze Nadmorskim w Helu”. Zadanie publiczne poległo na zagospodarowaniu fragmentu Bulwaru Nadmorskiego im. Kazimierza Demela w Helu pod ogólnodostępny interaktywny skwerek rybacki. Zakres zadania publicznego obejmował, m.in.:

  1. renowację sterówki kutra rybackiego obejmującą czyszczenie oraz szpachlowanie powierzchni sterówki wykonanej z aluminium, nałożenie farby zabezpieczającej wg zaleceń producenta, wycięcie zbędnych niebezpiecznych elementów zewnętrznych nadbudówki, usunięcie starej instalacji elektrycznej oraz pozostałości po instalacjach wodnych i centralnego ogrzewania wewnątrz sterówki, usunięcie starej wykładziny podłogowej oraz ułożenie podłogi modrzewiowej z użyciem sikafleksu, ułożenie na pokładzie przed sterówką modrzewiowej podłogi na legarach, wykonanie barierek ze stali nierdzewnej;
  2. zakup, dostawę i montaż elektroniki w odrestaurowanej nadbudówce kutra, w tym sprzętu sieciowego, systemu multimedialnego oraz systemu monitoringu wizyjnego;
  3. zagospodarowanie terenu wyznaczonego pod zadanie obejmujące lokalizację elementu małej architektury w formie nadbudówki kutra rybackiego, budowę tarasu rekreacyjnego, budowę pokładu wokół obiektu małej architektury, remont odcinka chodnika o długości 9,00 m
    i szerokości 1,80 m, montaż ogrodzenia panelowego wokół zgrupowania skrzynek energetycznych.

Wykonanie zadania publicznego:

  1. przyczyniło się do zwiększenia atrakcyjności turystycznej jednego z głównych traktów reprezentacyjno-spacerowych miejscowości;
  2. poprawiło walory wizualne i estetyczne obszaru najbardziej obleganego przez turystów
    w okresie sezonu letniego;
  3. umożliwiło turystom wypoczywającym w Helu zapoznanie się z pracą osób zajmujących
    się rybołówstwem, trudami pracy na morzu i zagrożeniami czekającymi na rybaków w czasie sztormu;
  4. w sposób ciekawy i interesujący przybliżyło osobom spacerującym po bulwarze historię rybołówstwa, sposoby połowów ryb jak i sprzęt wykorzystywany w czasie uprawiania rybactwa;
  5. poprawiło świadomość społeczeństwa w kwestii dotyczącej konieczności ochrony zasobów naturalnych w postaci ryb zamieszkujących południowy rejon Morza Bałtyckiego – przybliżyło aspekty związane z przeławianiem ryb konsumpcyjnych;
  6. w sposób znaczny przyczyniło się do propagowania wśród mieszkańców i turystów ekologii oraz prawidłowych zasad ochrony środowiska naturalnego akwenu Morza Bałtyckiego.

Łączny koszt realizacji powyższego zadania wyniósł 325.038,76 złotych, z czego dofinansowanie ze środków unijnych wynosiło 189.862,62 złotych, a wkład własny Spółki wyniósł
135.176,14 złotych. Dofinansowanie zostało zaksięgowane na koncie Spółki w październiku 2023 roku.

 

Drugim projektem była „Renowacja tablic informacyjnych na helskich szlakach turystycznych”. Zadanie publiczne polegało na odtworzeniu tablic informacyjnych na helskich szlakach turystycznych. Informacje zawarte na planszach dotyczą, m.in. historii:

  1. 27. Baterii Artylerii Stałej zlokalizowanej na Cyplu Helskim;
  2. 7. Dywizjony Artylerii Przeciwlotniczej zlokalizowanej na Cyplu Helskim;
  3. zespołu baterii "Schleswig-Holstein" (siedziba Muzeum Obrony Wybrzeża i Muzeum Kolei Helskich).

Zakres zadania publicznego obejmował, m.in.:

  1. wykonanie, dostawę i montaż nowych stelaży drewnianych;
  2. opracowanie projektu graficznego tablic informacyjnych;
  3. wykonanie, dostawę i montaż nowych plansz informacyjnych;
  4. wykonanie, dostawę i wymianę uszkodzonych istniejących plansz informacyjnych.

Wykonanie zadania publicznego w sposób znaczący poprawiło oznakowanie lokalnych szlaków turystycznych jednocześnie zwiększając ich atrakcyjność i przystępność. Informacje zawarte na planszach przybliżają osobom odwiedzającym „początek Polski” militarną historię Rejonu Umocnionego Hel przed wybuchem II Wojny Światowej, czasy okupacji niemieckiej, okres PRL-u oraz historię najnowszą. Spacer turystycznymi szlakami fortyfikacji helskich stanowi lekcję żywej historii, która dzięki planszom informacyjnym zostanie zapamiętana i będzie wspominana nie tylko przez pasjonatów historii militariów, ale i przez osoby chcące zagłębić się w historię regionu.

Łączny koszt realizacji powyższego zadania wyniósł 88.262,20 złotych, z czego dofinansowanie ze środków unijnych wynosiło 66.196,65 złotych, a wkład własny Spółki wyniósł 22.065,55 złotych. Dofinansowanie zostało zaksięgowane na koncie Spółki w styczniu 2024 roku.

W celu zapewnienia płynności finansowania poszczególnych etapów powyższych inwestycji, Gmina Miejska Hel udzieliła Spółce dwóch pożyczek o łącznej wartości wynoszącej 400.000,00 złotych. Forma i terminy spłat zostały zawarte w umowach.

Rozliczenie ww. inwestycji nastąpiło w roku 2023 – złożono i rozliczono wnioski o płatność jak i dokonano spłaty pożyczek zaciągniętych w Gminie Miejskiej Hel.

 

  1. PODSUMOWANIE POZOSTAŁEJ DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI.

W 2023 roku na podstawie dodatkowych zleceń otrzymanych z Gminy Miejskiej Hel, Spółka realizowała prace mające na celu poprawę estetyki, czystości i porządku na terenie miasta Hel. Pracownicy Spółki wykonywali usługi polegające na odbiorze i utylizacji odpadów powstałych podczas imprez kulturalno-rozrywkowych, wydarzeń o charakterze imprez masowych, podczas prac porządkowych na terenach leśnych oraz w trakcie zbiórki zorganizowanej przez Ochotniczą Straż Pożarną w Helu. Oprócz tego, realizowano zadania związane z przestawianiem znaków drogowych i ich ponownego montażu, renowacją ławek miejskich, tablic informacyjnych, śmietniczek jak i ławek parkowych, odbiorem zwierząt padłych na terenie miasta oraz obsługi psich stacji. Ponadto, dokonywano odbiorów odpadów komunalnych gromadzonych przez mieszkańców i turystów w śmietniczkach zlokalizowanych:

– przy wejściach na plażę nr 64 i 65 (lipiec i sierpień);

– trzech kąpieliskach i plaży przy Kopcu Kaszubów (maj, czerwiec i wrzesień);

– pomostach spacerowych na cyplu (lipiec i sierpień).

W okresie sprawozdawczym, Spółka dokonała niezbędnych inwestycji niezbędnych do wywiązania się z zobowiązań wynikających z zawartej umowy konsorcjum w przedmiocie odbioru odpadów komunalnych.

W roku 2023 roku, Spółka realizowała także różnego rodzaju usługi dla firm i mieszkańców,
tj. usługi transportowe, zamiatania, pielęgnacji zieleni, koszenia trawników i żywopłotów, opróżniania pomieszczeń, wykonywania chodników i placów, wywozu nieczystości płynnych, usługi koparko-ładowarką, zbieranie opłaty targowej, sprzedaż gazów propan-butan oraz COi wiele innych.

 

  1. FLOTA SAMOCHODOWA.

W 2023 roku, Spółka dysponowała 15 pojazdami mechanicznymi wykorzystywanymi w celu prawidłowego świadczenia usług. Od czasu rozpoczęcia działalności przez Spółkę, średnia wieku pojazdów spadła z 17 lat do 15 lat. Sukcesywna wymiana pojazdów na nowsze egzemplarze zmniejsza ilość awarii technicznych pojazdów oraz środków finansowych koniecznych do zaangażowania w celu przywrócenia pełnej sprawności technicznej. Ponadto, dzięki wymianie pojazdów na  takie z ekologicznymi silnikami, optymalizowane są koszty zużycia materiałów pędnych zużywanych przez te pojazdy.

W okresie sprawozdawczym, Spółka użytkowała niżej wymienione pojazdy:

  1. trzyosiowy specjalistyczny pojazd ciężarowy marki VOLVO, model FE - 300, numer rejestracyjny PNT 89 424, rok produkcji 2013,  z zabudową przystosowaną do automatycznego odbioru odpadów komunalnych gromadzonych w pojemnikach przystosowanych
    do mechanicznego odbioru odpadów;
  2. dwuosiowy specjalistyczny pojazd ciężarowy marki VOLVO, model FL – 260, numer rejestracyjny PNT 94456,  rok produkcji 2012, z zabudową przystosowaną do automatycznego odbioru odpadów komunalnych gromadzonych w pojemnikach przystosowanych
    do mechanicznego odbioru odpadów;
  3. trzyosiowy specjalistyczny pojazd ciężarowy marki DAF, model FAG CF 75250 OU, numer rejestracyjny GPU 4J30, rok produkcji 2009, z  zabudową przystosowaną do automatycznego odbioru odpadów komunalnych gromadzonych w pojemnikach przystosowanych do mechanicznego odbioru odpadów;
  4. dwuosiowy specjalistyczny pojazd ciężarowy marki MAN, model TGA.26.310, numer rejestracyjny GPU 11T4, rok produkcji 2005, z zabudową przystosowaną do automatycznego odbioru odpadów komunalnych gromadzonych w pojemnikach przystosowanych
    do mechanicznego odbioru odpadów;
  5. specjalistyczny pojazd ciężarowy marki MAN, model M 31, numer rejestracyjny GPU 23MN, rok produkcji 1996, z zabudową typu hakowiec;
  6. specjalistyczny pojazd ciężarowy marki MAN, model IG120E2BA/ZPL, numer rejestracyjny GD 296TR, rok produkcji 2019, z zabudową typu hakowiec, forma leasingu operacyjnego;
  7. koparko-ładowarka marki CATERPILLAR, model 428E, rok produkcji 2008;
  8. ciągnik rolniczy marki FARMER, model F-8244, rok produkcji 2006;
  9. pojazd marki VOLKSWAGEN, model CRAFTER, numer rejestracyjny GPU 6PV1, rok produkcji 2012;
  10. pojazd marki VOLKSWAGEN, model TRANSPORTER, numer rejestracyjny GPU 56X6, rok produkcji 2007;
  11. pojazd marki NISSAN, model PRIMASTAR, numer rejestracyjny GPU 6WJ9, rok produkcji 2004;
  12. przyczepa ciężarowa marki POL-MOT, model WARFAMA T-040, numer rejestracyjny GPU 1JU9, rok produkcji 2007;
  13. przyczepa ciężarowa marki RYDWAN-WUKO, model A2700, numer rejestracyjny GPU 8C03, rok produkcji 2008, z zabudową systemu udrażniania systemów sieci kanalizacji (zbiorniki na wodę, pompa spalinowa oraz system węży);
  14. przyczepa ciężarowa marki NIEWIADÓW, model B1400, numer rejestracyjny GPU 5C35, rok produkcji 2003, wykorzystywana głównie do transportu sprzętu do podlewania roślinności (zbiorniki na wodę, pompa elektryczna x 2, agregat prądotwórczy oraz system węży i zraszaczy);
  15. pojazd specjalistyczny – zamiatarka marki JOHNSTON, model CN 201, rok produkcji 2006.

 

W okresie sprawozdawczym przeprowadzono szereg remontów, konserwacji i modernizacji floty samochodowej, m.in.:

  1. remont pojazdu marki CATERPILLAR – demontaż i montaż drążka kierowniczego, kalibracja pompy hydraulicznej, układ zasilania hydraulicznego i sworznia, siłownik kierownicy, prace szlifiersko spawalnicze łyżki do prac, wymiana węży hydraulicznych i sworzni, wymiana łożyska, uszczelniaczy;
  2. remont pojazdu marki IVECO stanowiącego własność Eko-Hel Bis Sp. z o.o.,
    a użytkowanego przez Spółkę – wymiana klocków ściany wypychającej odpady komunalne, łożyska oraz tuleje siłownika ściany wypychającej, wymieniono płyny oraz filtry pojazdu, uzupełniono płyn hydrauliczny w zabudowie pojazdu;
  3. remont pojazdu marki DAF – wymiana części sprzęgła oraz łączników stabilizatorów, części mocowania tylnego zawieszenia, sworzni tylnej łychy zgarniającej odpady komunalne, tarcz oraz klocków hamulcowych oraz regeneracja zacisków hamulcowych;
  4. remont pojazdu marki VOLVO, model FL 260 – wymiana opon z tylnej osi, korekta układu oświetlenia świateł wstecznych;
  5. remont pojazdu marki VOLVO, model FE 300 – wymiana hamulców osi przedniej i tylnej oraz tulei zawieszenia przedniego, poduszek amortyzacyjnych układu kabinowego, uszczelnienie pokrywy zaworów silnika, naprawa mechanizmu szyby przedniej prawej;
  6. wymianę pompy w beczce asenizacyjnej – naprawa i regeneracja dotychczas użytkowanej pompy przekraczała koszty zakupu nowej.

 

W okresie sprawozdawczym, w celu porównania jakości, technologii oraz ergonomii pracy, pozyskano w celu przetestowania różnego rodzaju pojazdy. Były to:

  1. specjalistyczny pojazd ciężarowy marki ISUZU COSEKO z zabudową przystosowaną
    do automatycznego odbioru odpadów komunalnych gromadzonych w pojemnikach przystosowanych do mechanicznego odbioru odpadów;
  2. specjalistyczny pojazd marki PIAGGIO z zabudową przystosowaną do automatycznego odbioru odpadów komunalnych gromadzonych w pojemnikach przystosowanych do mechanicznego odbioru odpadów;
  3. elektryczny odkurzacz GLUTTON 2411 Electric przeznaczony do skutecznego usuwania odpadów z przestrzeni miejskiej i przemysłowej;
  4. zamiatarka kompaktowa próżniowa RASCO LYNX;
  5. dwa traktory ogrodowe firmy CUB CADET Xz5 i Xt1 do pracy w trudnym terenie gdzie występuje bardzo dużo przeszkód.

W okresie przygotowań miasta do inauguracji sezonu letniego, w celu sprawdzenia możliwości technicznych i funkcjonalnych, na obszarze ulicy Wiejskiej oraz bulwaru nadmorskiego, przeprowadzono testy dwóch samojezdnych zamiatarek spalinowych marki KÄRCHER.

 

  1. OPTYMALIZACJA KOSZTÓW ZUŻYCIA ENERGII ELEKTRYCZNEJ
    I CIEPLNEJ.

W związku z pojawiającymi się nieprawidłowościami i omyłkami wynikającymi z niekompletności dokumentacji dotyczącej dystrybucji i przesyłu energii elektrycznej do punktów poboru energii elektrycznej znajdujących się w obiektach stanowiących własność oraz administrowanych i zarządzanych przez Spółkę, w okresie sprawozdawczym prowadzono intensywne działania mające na celu unormowanie spraw związanych z energią elektryczną.

Pierwszym działaniem było złożenie do firm energetycznych wniosków o przesłanie kopii umów dotyczących energii. Następnie przeprowadzono analizę zapotrzebowania energii w poszczególnych punktach poboru energii, po czym w uzasadnionych przypadkach złożono wnioski o zmianę lub modernizację przyłączy energetycznych.

Kolejnym działaniem było wypowiedzenie dwóch umów na dostawę energii elektrycznej, które dotyczyły dwóch punktów poboru energii, z których aktualnie Spółka nie korzysta.

W związku z naliczaniem przez firmy energetyczne nieprawidłowych stawek cen za sprzedaż energii elektrycznej, złożono wnioski reklamacyjne, które sukcesywnie są rozpatrywane na korzyść Spółki – firmy energetyczne dokonują zwrotów niesłusznie naliczonych na rzecz Spółki opłat za sprzedaż energii elektrycznej.

W związku z koniecznością zapewnienia stałych i niezakłóconych dostaw energii elektrycznej do Stacji Uzdatniania Wody w Helu, przeprowadzono wspólnie z przedstawicielami firmy energetycznej wizję lokalną w zakresie dotyczącym sprawdzenia systemu przekładników w związku z brakiem możliwości włączenia stacji transformatorowej do systemu przetargowego. Następnie wykonano dokumentację techniczną trafostacji, która została zatwierdzona przez operatora sieci, wykonano wymianę przekładników i modernizację, przegląd pięcioletni. Wykonanie ww. prac umożliwi zakup energii elektrycznej u dowolnego sprzedawcy.

Poza określonymi powyżej działaniami, w okresie sprawozdawczym złożono do Prezesa Rady Ministrów wniosek o rozważenie zmiany ustawy o cenach maksymalnych energii elektrycznej w zakresie dostaw energii za rok 2022 przez Rejonowy Zarząd Infrastruktury w Gdyni do Miejskiej Oczyszczalni Ścieków w Helu. Obecnie obowiązujące przepisy nie przewidują możliwości zakupu po cenach gwarantowanych (ustawowych) w przypadku zakupu energii elektrycznej za pośrednictwem innej firmy.

Jesienią 2023 roku, Grupa Zakupowa NORDA, w skład której wchodzi, m.in. Gmina Miejska Hel i Spółka, dokonała wyboru dostawcy energii elektrycznej dla wszystkich punktów poboru energii elektrycznej związanej z działalnością Spółki, tj. taryfa B i C, z wyjątkiem punktów tzw. mieszkaniowych z taryfą G. Umożliwiło to ustabilizowanie cen zakupu energii elektrycznej w 2024 roku.

W 2023 roku zakończyliśmy termomodernizację:

- budynku głównego siedziby Spółki w zakresie ocieplenia dachu i ścian zewnętrznych wraz z malowaniem elewacji,

- budynku magazynowo-garażowego (WUKO) w zakresie wymiany poszycia dachowego i ocieplenia poddasza i ścian zewnętrznych wraz z malowaniem elewacji.

W budynku siedziby Spółki w ramach modernizacji instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej:

- zagospodarowaliśmy pomieszczenia na pomieszczenie techniczne jako zaplecze pompy ciepła i buforów na ciepłą wodę do centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej,

- zmieniliśmy system ogrzewania z elektrycznego na pompę ciepła,

- zmieniliśmy system podgrzewania ciepłej wody użytkowej z bojlera na pompę ciepła,

- wykonaliśmy wymianę części grzejników w pomieszczeniach.

Wykonane działania w budynku siedziby spółki i budynku magazynowo-garażowym (WUKO) spowodowało bardzo duże zmniejszenie ilości zużywanej energii elektrycznej oraz podwyższyło komfort pracy dla pracowników.

Przeprowadzono analizę systemu ogrzewania Miejskiej Hali Sportowo-Widowiskowej i zużywanie energii cieplnej oraz energii elektrycznej:

1) wprowadzono zmiany w zakresie:

  • stosowania mocy cieplnej pieców do podgrzewania wody do systemu nadmuchowego ogrzewania areny głównej,
  • załączania systemu nadmuchowego ogrzewania areny głównej po zastosowaniu pełnej mocy cieplnej pieców,

2) analizowano, projektowano i przygotowywano zmianę systemu ogrzewania areny głównej
w zakresie ewentualnego zastosowania:

  • ogrzewania nadmuchowego z nagrzewnic powietrznych zasilanych podgrzewana wodą w kotłowni,
  • destryfikatorów do przemieszczenia ciepłego powietrza z części podstropowej dachu na arenę główną.

 

  1. INFORMACJE I PROMOCJA.

W roku sprawozdawczym kontynuowano działania w obszarze publikacji dokumentacji Spółki w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie www.bip.ekohel.pl

Dokonano systemowej zmiany szaty graficznej biuletynu oraz dostosowano menu przedmiotowe do bieżącej działalności Spółki, tj.:

  1. dane teleadresowe;
  2. organy Spółki i ich kompetencje;
  3. zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków;
  4. odpady komunalne;
  5. administrowanie Cmentarzem Komunalnym w Helu;
  6. obiekty sportowe;
  7. informacje (zamówienia publiczne, RODO, zarządzenie, tip.);
  8. opłaty zbierane dla Gminy Miejskiej Hel;
  9. mieszkania komunalne;
  10. oświadczenia majątkowe;
  11. fundusze europejskie.

Podział ten umożliwia dotarcie do wszystkich informacji publicznych obejmujących całą działalność Spółki za pomocą dwukrotnego kliknięcia myszką. Wprowadzono do stosowania standardy nazewnictwa publikacji poszczególnych plików, co w sposób przejrzysty i czytelny nakierowuje odbiorcę na interesujący go dokument.

Wzorem lat ubiegłych, w okresie sprawozdawczym prowadzono intensywną kampanię promocyjno-informującą w mediach społecznościowych – Facebook oraz Instagram. Posty umieszczane w ww. portalach dotyczyły głownie bieżącej działalności Spółki oraz informacji takich jak harmonogramy odbioru odpadów komunalnych, jakości wody, realizowane inwestycje czy przerwy w dostawach wody do odbiorców. Sukcesywnie powiększano bazę odbiorców, np. fanpage na profilu Facebook osiągnął przeszło 1.300 obserwujących. Są to głównie mieszkańcy Helu, którzy traktują ten kanał jako przystępną formę komunikacji i przekazywania informacji.

Ponadto, prowadzono działania promocyjne na portalu YouTube. Filmy obrazujące codzienne zadania pracowników Spółki, głównie pracowników fizycznych działu usług komunalnych, przybliżały odbiorcom zadania, jakie realizowane są na rzecz utrzymania porządku i czystości w Helu, a także realizowane inwestycje.

Mając na uwadze misję społeczną spółek gminnych, w roku 2023 pracownicy Spółki aktywnie włączali się w działania społeczne organizowane przez inne podmioty, m.in. Urząd Miasta Helu, Zespół Szkół Ogólnokształcących w Helu  oraz Ochotniczą Straż Pożarną w Helu.

Przykładem działań prospołecznych Spółki było, m.in.:

  1. wsparcie Fundacji Ochrony Zabytków Techniki Militarnej w Bielsku-Białej w organizacji „Żywej lekcji historii D-DAY HEL”;
  2. wsparcie Gdańsk Chapter Poland North Side w organizacji IV zlotu „Road to Hel(l)”;
  3. wsparcie helskiego sztabu WOŚP w organizacji 31 Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy;
  4. wsparcie Ochotniczej Straży Pożarnej w Helu organizacji Ćwiczeń Terenowych
    – Półwysep 2023;
  5. udział w „Dniu dziecka w Helu” zorganizowanym przez Zespół Szkół Ogólnokształcących w Helu oraz Ochotniczą Straż Pożarną w Helu;
  6. wsparcie organizacji obchodów Święta Miasta;
  7. udział w obchodach „Święta Ziemi” zorganizowanych przez Zespół Szkół Ogólnokształcących w Helu;
  8. organizacja wspólnie z Zespołem Szkół Ogólnokształcących w Helu oraz Helską Fundacją Sapere Aude trzyetapowego konkursu dla dzieci i młodzieży „Eko-Hel: woda, energia, odpady”;
  9. wsparcie stowarzyszenia Alternatywny Cypel  w organizacji X edycji marszu na orientację „Szperk Hel 2023”.

 

  1. ISTOTNE CZYNNIKI  RYZYKA.

Realizacja przychodów i zysków Spółki jest ściśle związana z wieloma czynnikami, mającymi wpływ na jej działalność. Najważniejsze z nich to trwające działania zbrojne za wschodnią granicą kraju. Zmniejszenie liczby osób wypoczywających nad Morzem Bałtyckim w okresie wakacji letnich, może skutkować zmniejszeniem przychodów z tytułu sprzedaży wody, odprowadzania ścieków jak również odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych odbieranych z nieruchomości zamieszkałych oraz od przedsiębiorców, firm, instytucji i nieruchomości niezamieszkałych.

Kolejnym czynnikiem ryzyka są dynamiczne procesy legislacyjne, które skutkują nowelizacjami ustaw i aktów wykonawczych do ustaw, dotyczących działalności. Nagłe, nieprzewidzianew planach rozwojowych i finansowych Spółki zmiany prawa dotyczące nakładania nowych opłat, danin i podatków, mogą skutkować obniżeniem faktycznego zysku Spółki.

Istotnym czynnikiem ryzyka mogącym wpłynąć na realizację celów Spółki w roku 2024, jest makroekonomiczna sytuacja w kraju. Nagły, nieprzewidziany wzrost poziomu inflacji, skutkować będzie wzrostem kosztów materiałów i usług zewnętrznych, a co za tym idzie, koniecznością przeprowadzenia rewizji cenników usług świadczonych przez Spółkę.

W 2023 roku przeprowadzono zamówienie publiczne na okres 3 lat na ubezpieczenie majątku Spółki i odpowiedzialności cywilnej. Wzrost kosztów ubezpieczenia o 450 procent z kwoty 10.000 zł rocznie do 45.000 zł rocznie jest bardzo znaczący. Podwyższenie stawki ubezpieczeniowej to realne dodatkowe koszty wpływające w przyszłości na koszt działalności.

 

  1. WYNIKI FINANSOWE SPÓŁKI.

Wyniki finansowe Spółki ujęto w dokumentacji księgowo-finansowej, tj. wprowadzenie do sprawozdania finansowego, bilans, rachunek zysków i strat oraz informacja dodatkowa do sprawozdania finansowego – dokumenty te stanowią załączniki do niniejszego sprawozdania:

Przychody

8.080.375,78 zł

Koszty

8.029.067,17 zł

Zysk

51.308,61 zł

Amortyzacja w Spółce wyniosła 808.440,91 zł.

 

  1. PRZEWIDYWALNY ROZWÓJ SPÓŁKI.

W następnych latach Spółka w dalszym ciągu zamierza kontynuować działania związane z wymianą i modernizacją sprzętu, urządzeń, maszyn i pojazdów wykorzystywanych w czasie realizacji zadań pożytku publicznego. Inwestycje w mienie ruchome Spółki odbywać się będzie z uwzględnieniem sytuacji finansowej Spółki.

Zarząd Spółki nie przewiduje w 2024 roku zagrożeń dla działalności Spółki i ocenia ryzyko ewentualnych niekorzystnych zmian na rynku jako średnie. W związku z perspektywą intensywnych działań w celu dotarcia do nowej grupy klientów oraz pozyskaniem nowego inwestora, Zarząd ocenia perspektywę dalszego funkcjonowania Spółki jako pomyślną i będzie kontynuował działania mające na celu zwiększenie wartości majątku Spółki.

 

  1. REALIZACJA CELÓW ZARZĄDCZYCH.

Informacja w zakresie obejmującym realizację celów zarządczych, została ujęta w sprawozdaniu Prezesa Zarządu Spółki z wykonania celów zarządczych w roku 2023, które stanowi załącznik do niniejszego sprawozdania.

  

  1. WNIOSKI DO RADY NADZORCZEJ.

Zarząd Spółki wnosi do Rady Nadzorczej Spółki o zatwierdzenie sprawozdania Prezesa Zarządu Spółki z wykonania celów zarządczych w roku 2023, które stanowi załącznik nr 7 do niniejszego sprawozdania.

Ponadto, Zarząd Spółki rekomenduje, aby zysk wypracowany w roku 2023, przeznaczyć na pokrycie strat wygenerowanych w ubiegłych latach działalności Spółki.

 

Prezes zarządu

EKOHEL sp. z o.o.

"podpisano elektronicznie"

Marek Dykta

 

  1. WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW.

 

  1. Załącznik nr 1 – struktura zatrudnienia w Spółce.
  2. Załącznik nr 2 – wprowadzenie do sprawozdania finansowego Spółki za rok 2023.
  3. Załącznik nr 3 – informacja dodatkowa uproszczona do sprawozdania finansowego Spółki
    za rok 2023.
  4. Załącznik nr 4 – bilans Spółki za rok 2023.
  5. Załącznik nr 5 – rachunek zysków i strat Spółki za rok 2023 (wariant porównawczy).
  6. Załącznik nr 6 – wyniki okresowej jakości wody w wodociągu.
  7. Załącznik nr 7 – sprawozdanie prezesa zarządu Spółki z wykonania celów zarządczych w roku 2023;
  8. Załącznik nr 8 – raport z przygotowania EKOHEL Sp. z o.o. do sezonu zimowego 2022/2023;
  9. Załącznik nr 9 – raport z przygotowania EKOHEL Sp. z o.o. do sezonu zimowego 2023/2024;
  10. Załącznik nr 10 – informacja z dnia 24 października 2023 roku na sesję Rady Miasta Helu
    w zakresie braku przydatności wody do spożycia w okresie 13.09.2023 r. do 16.10.2023 r.

Załączniki do pobrania


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Marek Dykta, prezes zarządu EKOHEL sp. z o.o.
Sebastian Pszeniczny

Data wytworzenia:
28 lut 2024

Osoba dodająca informacje

Marek Dykta, prezes zarządu EKOHEL sp. z o.o.

Data publikacji:
28 lut 2024, godz. 09:57

Osoba aktualizująca informacje

Ryszard Burczyk, dyrektor Pionu Usług Komunalnych

Data aktualizacji:
28 lut 2024, godz. 10:30